פציעה במייצבי הכתף (Rotator calf)

פגיעות אורטופדיות והטיפול הספורטתרפי

מפרק הכתף בנוי בצורה של עלי ומכתש שסביבו מכל הכיוונים מערכות של שרירים וגידים. מערכת זו מאפשרת לכתף טווח תנועה מקסימלי של 360 מעלות. את המערכת הזו ניתן לחלק לשתי קבוצות עקריות, כלהלן:
1.קבוצה ראשונה- קבוצת השרירים הגדולים שתפקידם העיקרי הוא הפעלת הכוח של המפרק בתנועות הגדולות, ביניהם שריר הכתף, השריר הרחב הגבי ושריר החזה.
2.קבוצה שניה- קבוצת מייצבי הכתף הכוללת שרירים קטנים ועמוקים יותר שתפקידם העיקרי הוא החזקה וייצוב של מפרק הכתף.
במרבית ענפי הספורט בהם מופעל בצורה משמעותית החלק העליון של הגוף, מופעלת ומחוזקת ביחוד הקבוצה הראשונה. ככל שהספורטאי מתחזק ומשפר את רמת היכולת שלו בענף הספורט, כך גדל הפער בין היכולת של השרירים הגדולים בכתף לקבוצת מייצבי הכתף.
בסופו של דבר, בין אם בשחיקה ועומס מצטברים או בתנועה עצומה חד פעמית, נוצר עומס בלתי סביר על מייצבי הכתף והם נפצעים. פציעה כזו תגרום בדרך כלל לכאבי כתף ולמגבלה משמעותית בתנועה עד למצב של השבתה זמנית או אפילו קבועה מעיסוק בענף הספורט הספציפי של הספורטאי.
תכנית טיפול של ספורט תרפיה לשיקום פציעה במייצבי הכתף תתבסס על ארבעה מרכיבים עיקריים,
כמפורט להלן:
1. מוביליזציה- הנעה פסיבית לשיפור והחזרת טווחי התנועה של המפרק.
2. עיסוי לרקמות הרכות של הכתף להזרמת נוזלים- פיזור חומרי פסולת שנצטברו והבאת חומרי הזנה חדשים לרקמות הפגועות. העיסוי יעזור גם להרפיה של הטונוס המצטבר ברקמות הפגועות.
3. חיזוק, תרגול ושיקום אקטיבי למייצבי הכתף.
4. חיזוק מייצבי הגב העליון לשיפור היציבה והמנח של מפרק הכתף.