פרקינסון ושיטת CMT

טיפול בפרקינסון בשיטת CMT

רקע

פרקינסון היא מחלה ניוונית שפוגעת בתפקוד תאי המוח האחראים על הפעלת מערכת השלד והשרירים. תסמיני המחלה משתנים מחולה לחולה באופיים, עוצמתם, תדירותם ובאופן בו הם פוגעים ביכולת החולה לתפקד.

לשיקום הפעיל בשיטת CMT קיימים מספר יתרונות חשובים בטיפול במחלה, כמפורט להלן:

שיפור ושיקום תבנית תנועה ויציבה

גופו של חולה הפרקינסון מפתח תבניות תנועה ויציבה שגויות כתוצאה מהפגיעה בשליטה על מערכת השלד והשרירים. פעמים רבות התבניות הללו מתפתחות ממבנה היציבה הבסיסי של החולה. שיטת CMT מלמדת את הגוף לפרק תבניות תנועה ויציבה שגויות על ידי יצירת גירוי חיובי על השרירים והמפרקים.תוכנית השיקום כוללת בשלב הראשוני אבחון תנועה ויציבה המהווה בסיס למודל תנועה אישי של חולה הפרקניסון.האימון והתירגול מתבצעים בהתאם למודל האישי כשהמטרה היא ליישם את המודל גם בחיי היום יום של החולה.

אפקט מוטורי מיטבי

האימון השיקומי בשיטת CMT מתבצע בעזרת משקל הגוף בלבד- אימון גרביטציה. אימון כזה מפעיל בצורה אופטימלית מקסימום יחידות מוטוריות. יחידה מוטורית היא היחידה העיקרית בשריר שנפגעת במחלת הפרקינסון והיא מהווה סיב אחז של עצב ומספר סיבי השריר אותם הוא מפעיל.

למעשה, ככל שהגירוי המוטורי המקומי יהא חזק יותר בזמן התרגול, אזי תסמיני מחלת הפרקינסון (ביחוד הרעידות בגפיים) יהיו חלשים יותר. עובדה זו מאפשרת לחולה לתרגל בצורה מיטבית ומשפרת משמעותית את האפקט של האימון השיקומי.

טיפול בנוקשות השרירים

אחד התסמינים השכיחים של מחלת הפרקינסון הוא נוקשות ומתח בשרירים. בכל פעולה שאנחנו מבצעים, השריר העיקרי שעובד (אגוניסט) מתכווץ ומנגד הגוף חייב להרפות ולשחרר את השריר הנגדי (אנטיגוניסט) בכדי שהתנועה תוכל להתבצע

מחלת הפרקינסון פוגעת ביכולתו של שריר האנטיגוניסט להשתחרר והתנועות נעשות יותר ויותר מוגבלות ונוקשות.

שיטת ה- CMT משלבת אימון אקטיבי עם מתיחות פסיביות, מוביליזציות ועיסויים במגוון דרכי טיפול שונות כחלק אינטגרלי מהאימון השיקומי.
השילוב היחודי הזה משחרר את השריר הנגדי לתנועה בצורה אופטימלית ומאפשר לחולה הפרקינסון להתאמן בצורה טבעית ומשוחררת.

שיווי משקל

במקביל לנוקשות השרירים, הפגיעה במערכת השלד והשינוי ביציבה, ישנה ירידה חדה בשיווי המשקל של חולה הפרקינסון. חוסר שיווי המשקל מגדיל את סיכון החולה להיפצע כתוצאה מנפילות (חבלה, שברים וכדומה).
מחשש לנפילות, רבים מהחולים מאמצים אורח חיים הממעט בעמידה והליכה ומבצעים גם את רוב הפעילות הגופנית בישיבה ושכיבה. תהליך זה פוגע ביכולת התפקוד המוטורית של החולה ביחוד במצב של עמידה.
התרגול בשיטת CMT מבוצע בעזרת משקל הגוף מול ההתנגדות הטבעית של כוח המשיכה, כאשר רוב התרגול מתבצע בעמידה.
המתאמן לומד להפעיל ולאמן את מערכת השלד במצב של עמידה ולשקם תוך כדי תנועה את יכולת שיווי המשקל שלו.
האימון והשיקום מבוצעים בעזרת מכשירים יחודיים.