פציעות ספורט

Corrective Movement Therapy 

שיטת טיפול המהווה פתרון שיקומי ולא פולשני למגבלות תנועתיות רבות, על ידי הפעלת גירוי עצבי מבוקר על מערכות השרירים והמפרקים סביב האזור הכואב. גירוי זה מאפשר הארכת השרירים וחיזוקם, הגדלת טווחי התנועה, שיפור היציבה והשבת הגוף לתנועה טבעית, נטולת כאבים ומגבלות. השיטה פותחה בהשראת האימון והשיקום במים במטרה לייצר תהליך שיקומי פעיל בסביבה תומכת המאפשרת תנועה ללא מגבלות. השיקום הפעיל בשיטה מבוצע בעזרת משקל הגוף בלבד קרוב ככל האפשר לתנועה הטבעית של גופנו. את השיטה פיתח עמית ישראלי: חלוץ בתחום הספורט- תרפיה במדינת ישראל ומומחה בשיקום תנועתי.

פציעות ספורט עמית ישראלי

פציעה במייצבי הכתף

מפרק הכתף בנוי בצורה של עלי ומכתש שסביבו מכל הכיוונים מערכות של שרירים וגידים. מערכת זו מאפשרת לכתף טווח תנועה מקסימלי של 360 מעלות. את המערכת הזו ניתן לחלק לשתי קבוצות עקריות, כלהלן: 1.קבוצה ראשונה- קבוצת השרירים הגדולים שתפקידם העיקרי הוא הפעלת הכוח של המפרק בתנועות הגדולות, ביניהם שריר הכתף, השריר הרחב הגבי ושריר החזה. 2.קבוצה שניה- קבוצת מייצבי הכתף הכוללת שרירים קטנים ועמוקים יותר שתפקידם העיקרי הוא החזקה וייצוב של מפרק הכתף. במרבית ענפי הספורט בהם מופעל בצורה משמעותית החלק העליון של הגוף, מופעלת ומחוזקת ביחוד הקבוצה הראשונה. ככל שהספורטאי מתחזק ומשפר את רמת היכולת שלו בענף הספורט, כך גדל הפער בין היכולת של השרירים הגדולים בכתף לקבוצת מייצבי הכתף. בסופו של דבר, בין אם בשחיקה ועומס מצטברים או בתנועה עצומה חד פעמית, נוצר עומס בלתי סביר על מייצבי הכתף והם נפצעים. פציעה כזו תגרום בדרך כלל לכאבי כתף ולמגבלה משמעותית בתנועה עד למצב של השבתה זמנית או אפילו קבועה מעיסוק בענף הספורט הספציפי של הספורטאי. תכנית טיפול של ספורט תרפיה לשיקום פציעה במייצבי הכתף תתבסס על ארבעה מרכיבים עיקריים, כמפורט להלן: 1. מוביליזציה- הנעה פסיבית לשיפור והחזרת טווחי התנועה של המפרק. 2. עיסוי לרקמות הרכות של הכתף להזרמת נוזלים- פיזור חומרי פסולת שנצטברו והבאת חומרי הזנה חדשים לרקמות הפגועות. העיסוי יעזור גם להרפיה של הטונוס המצטבר ברקמות הפגועות. 3. חיזוק, תרגול ושיקום אקטיבי למייצבי הכתף. 4. חיזוק מייצבי הגב העליון לשיפור היציבה והמנח של מפרק הכתף.

סינדרום ITB

סינדרום ITB

ITB:ILIOTIBIAL BAND SYNDROME סינדרום ITB הוא למעשה דלקת ברצועה כתוצאה מעומס יתר, והוא הסיבה השכיחה ביותר לכאבים בצד החיצוני של הברך אצל ספורטאים. לרצועת הITB שני תפקידים עקריים: 1.יצוב מהצד החיצוני של המפרק 2.עזרה בכפיפה או בישור של המפרק בהתאם לזוית התנועה של מפרק הברך. ברוב המקרים העומס על הITB נוצר כתוצאה משילוב של תנאי האימון וחוסר איזון שרירי שפוגע ביכולות התנועה והיציבה אצל הספורטאי. בתחילת התהליך הכאבים והמיגבלה יהיו קשורים אך ורק למאמץ ספציפי בלבד כגון: ריצה,קפיצה,טיפוס. בשלב הזה הכאבים יחלפו בדרגה לאחר המאמץ. ללא טיפול או התייחסות הכאבים יופיעו בהדרגה גם בפעילות יום יומית ולא יחלפו לאחר המאמץ. במצב כזה הספורטאי יהיה מושבת לחלוטין מפעילות בענף הספורט הספציפי. תוכנית טיפול בספורטתרפיה לשיקום פציעת ITB מתבססת על ארבעה מרכיבים עיקריים כמפורט להלן: 1.חיזוק,תרגול ושיקום אקטיבי למיצבי הירך על בסיס של אבחון תנועה ויציבה. למעשה ברוב המקרים השיקום הפעיל הוא הפתרון היחידי היעיל לטווח ארוך. 2.עיסוי רפואי . עיסוי רפואי ישחרר את המתח שנצבר באזור הרגיש ויסייע בפיזור חומרי הפסולת שנצטברו והבאת חומרי הזנה חדשים לרקמות הפגועות. 3.מובילזציה-הנעה למפרקי הירך והברך לשיפור התנועה של הITB. 4.מתיחות פסיביות לשיפור טווחי התנועה של מפרק הירך על בסיס אבחון תנועה ויציבה.

פגיעה במפרק הקרסול עמית ישראלי

פציעה במפרק הקרסול

מפרק הקרסול הוא מפרק המחבר בין השוק לכף הרגל ולמעשה נושא את כל משקל הגוף בשילוב עם יכולת תנועה וטווחי תנועה גבוהים מאוד באופן יחסי למפרקי הרגליים. כתוצאה מכך פציעה במפרק הקרסול הינה פציעת המפרק השכיחה ביותר בקטגורית פציעות הספורט. נקע בקרסול מתרחש כאשר על מערכת הרצועות במפרק מופעל עומס העולה על כוחן. בדרך כלל העומס נוצר כתוצאה מהפניה חזקה של כף הרגל פנימה או החוצה. כתוצאה מהעומס אחת הרצועות או יותר נקרעות מהרמה קלה מאוד(קרע מיקרוסקופי) ועד רמה של קרע מוחלט. קרע מוחלט הוא נקע בדרגה הקשה ביותר והוא עשוי לכלול נזק נוסף לעצמות,גידים או שרירים . תוכנית שיקום של ספורט תרפיה תתבצע בשני שלבים עיקריים: שלב ראשון הגשת עזרה ראשונה הכוללת: 1.תרמו תרפיה-קרור להפחתת הנפיחות והלחץ (רצוי בנוסף להחזיק את הרגל במקום מוגבה). 2.חבישה תומכת ומקבעת לתמיכה מידית במפרק ולהקטנת העומס. ספורטאים רבים מסתפקים בשלב זה בלבד. הבעיה העקרית היא שכל נקע יוצר פגיעה בלתי הפיכה ביכולת של הרצועות לשמור על המפרק מול עומסים נוספים בעתיד. ללא שיקום אקטיבי על בסיס של אבחון תנועה ויציבה הסיכויים לפגיעה חוזרת גבוהים מאוד. שלב שני שיקום פעיל הכולל: 1.מוביליזציה-הנעה לשיפור יכולות התנועה של המפרק. 2.חיזוק ותירגול שרירים מיצבים של מפרק הקרסול לשיפור יכולת היצוב של המפרק. 3.מתיחות פסיביות לשיפור טווחי התנועה של המפרק. 4.עיסוי לשיחרור נוקשות המפרק וזירוז תהליך ההחלמה.

פציעות ספורט נוספות

פריצת דיסק, בלט דיסק, שינויים ניווניים של עמוד השדרה, כאבים ודלקות שרירים בצוואר ובגב הנובעים מיציבה לקויה.
דלקות כתף, כתף קפואה, קרעים בגידים של הכתף, שינויים ניווניים של הכתף
מרפק טניס, מרפק גולף
שחיקת סחוס בירך, שחיקת סחוס בברך, קרע במניסקוס בברך, קרע ברצועות בברך, ברך רצים I.T.B, פגיעה בתפקוד רצפת האגן, פציעות ספורט, כגון מתיחות וקרעים בשרירים, גידים ורצועות,
שיקום לאחר ניתוחים אורתופדיים שיקום לאחר תאונות נעילת לסתות

סגירת תפריט
דילוג לתוכן